Szent István Társulat (szerk.): Katolikus egyháztörténelem a gimnáziumok III. osztályának római katolikus tanulói számára PPEK szám: 1222

Az egyházi iskolák államosítása utáni első – 1948/49. – tanév után 1949 szeptemberétől fakultatív lett hazánkban a hitoktatás. Az erre jelentkezett tanulók vettek részt benne, ezeket a hittanórákat csakis az iskolában lehetett tartani, másutt nem. De a fakultatív hitoktatás joga és lehetősége csupán az általános iskolára és a gimnáziumra terjedt ki, a többi iskolatípusra, oktatási-nevelési intézményre nem. Az ezután következető években, évtizedekben a hitoktatásra járó tanulók száma jelentősen csökkent, különösen a gimnáziumokban: erőteljesen és „eredményesen ” működtek a hitoktatás ellenzői, az ateista-materialista tanügyi és pártpropagandisták. A kommunista diktatúra nem akarta magára vállalni a hittankönyvek készítését, ez is egyik oka volt annak, hogy nem oszlatta fel a Szent István Társulatot. A Társulat fő feladata ebben az időben a hittankönyvek nyomtatása volt, azonban nem kapta meg a szükséges nyomdai támogatást a megfelelő minőségű hittankönyvek előállításához.
Az Anyaszentegyház jellege szerint kettős: isteni intézmény és emberi szervezet. Ha előbbi minőségében mérlegeljük, azt kell mondanunk, Krisztus Urunk azért létesítette, hogy az embereket az örök üdvösségre vezesse. Hármas úton teszi ezt, mégpedig: 1. őrzi az Úr Jézus tanításait és tévedés nélkül közli azokat az emberekkel; 2. birtokában van az isteni Mester parancsainak és törvényeinek s ezekkel kormányozza; s végül 3. a reábízott kegyelemeszközökkel megszenteli őket. Magasztos hivatásának végzésében nem nélkülözheti a szervezeti formát sem. Ezt ugyancsak Krisztus Urunk adta, amikor Szent Pétert, illetve utódait, a római pápákat állította az Egyház élére, hogy minél tökéletesebben tudjon megfelelni hármas hivatásának: a tanítói, kormányzói és papi feladatok elvégzésének.
Az Egyházat Krisztus minden időre és minden nép számára rendelte, hogy hivatását a Szentlélek irányításával szakadatlanul teljesíthesse a világ végezetéig. Az Egyház ezt mintegy 2000 év óta gyakorolja. Az egyháztörténelem feladata, hogy az Egyház intézményes és szervezeti megalakulását, az egyes korszakokra eső működését és hatását, továbbá küzdelmeit az ellene feltámadt különböző áramlatokkal szemben okszerűen előadja és megmagyarázza.
Ez a tankönyv a következő felosztás szerint tárgyalja az egyháztörténelmet:
1. A keresztény ókor
2. A keresztény középkor
3. A keresztény újkor
4. A legújabb kor

Kattintson letöltésre a "PDF", "DOC", "EPUB" vagy "MOBI" szavakra vagy a fájl nevére!
   Formátum       Méret (byte)    Fájlnév   
PDF 938.933 Szent_Istvan_Tarsulat_Katolikus_egyhaztortenelem_a_gimnaziumok_szamara_1.pdf
DOC 537.600 Szent_Istvan_Tarsulat_Katolikus_egyhaztortenelem_a_gimnaziumok_szamara_1.doc
EPUB 179.352 Szent_Istvan_Tarsulat_Katolikus_egyhaztortenelem_a_gimnaziumok_szamara_1.epub
MOBI 167.077 Szent_Istvan_Tarsulat_Katolikus_egyhaztortenelem_a_gimnaziumok_szamara_1.mobi


A Pázmány Péter Elektronikus Könyvtárban található többi gimnazista hittankönyv:
Hamvas Endre: Alapvető hittan. A gimnáziumok katolikus tanulói számára. A katolikus alapigazságok kifejtése és bizonyítása
Hamvas Endre: Katolikus erkölcstan a gimnáziumok katolikus tanulói számára