Szent István Társulat (szerk.): Katolikus egyháztörténelem a gimnáziumok III. osztályának római katolikus tanulói számára
PPEK szám: 1222
Az egyházi iskolák államosítása utáni első – 1948/49. –
tanév után 1949 szeptemberétől fakultatív lett hazánkban a hitoktatás.
Az erre jelentkezett tanulók vettek részt benne, ezeket a hittanórákat csakis az
iskolában lehetett tartani, másutt nem. De a fakultatív hitoktatás joga és
lehetősége csupán az általános iskolára és a gimnáziumra
terjedt ki, a többi iskolatípusra, oktatási-nevelési intézményre nem. Az
ezután következető években, évtizedekben a hitoktatásra járó
tanulók száma jelentősen csökkent, különösen a gimnáziumokban:
erőteljesen és „eredményesen ” működtek a hitoktatás
ellenzői, az ateista-materialista tanügyi és pártpropagandisták.
A kommunista diktatúra nem akarta magára vállalni a hittankönyvek
készítését, ez is egyik oka volt annak, hogy nem oszlatta fel a Szent István
Társulatot. A Társulat fő feladata ebben az időben a hittankönyvek nyomtatása
volt, azonban nem kapta meg a szükséges nyomdai támogatást a megfelelő
minőségű hittankönyvek előállításához.
Az Anyaszentegyház jellege szerint kettős: isteni intézmény és emberi
szervezet. Ha előbbi minőségében mérlegeljük, azt kell
mondanunk, Krisztus Urunk azért létesítette, hogy az embereket az örök
üdvösségre vezesse. Hármas úton teszi ezt, mégpedig: 1. őrzi
az Úr Jézus tanításait és tévedés nélkül
közli azokat az emberekkel; 2. birtokában van az isteni Mester parancsainak és
törvényeinek s ezekkel kormányozza; s végül 3. a reábízott
kegyelemeszközökkel megszenteli őket. Magasztos hivatásának
végzésében nem nélkülözheti a szervezeti formát sem. Ezt
ugyancsak Krisztus Urunk adta, amikor Szent Pétert, illetve utódait, a római
pápákat állította az Egyház élére, hogy minél
tökéletesebben tudjon megfelelni hármas hivatásának: a
tanítói, kormányzói és papi feladatok elvégzésének.
Az Egyházat Krisztus minden időre és minden nép számára
rendelte, hogy hivatását a Szentlélek irányításával
szakadatlanul teljesíthesse a világ végezetéig. Az Egyház ezt mintegy
2000 év óta gyakorolja. Az egyháztörténelem feladata, hogy az Egyház
intézményes és szervezeti megalakulását, az egyes korszakokra
eső működését és hatását, továbbá
küzdelmeit az ellene feltámadt különböző áramlatokkal
szemben okszerűen előadja és megmagyarázza.
Ez a tankönyv a következő felosztás szerint tárgyalja az
egyháztörténelmet:
1. A keresztény ókor
2. A keresztény középkor
3. A keresztény újkor
4. A legújabb kor
Kattintson letöltésre a "PDF", "DOC", "EPUB" vagy "MOBI" szavakra vagy a fájl nevére!